El passat 8 de novembre de 2024, Sara Rodriguez-Mozaz, investigadora de l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA), va participar en el taller “Presente y futuro de la contaminación del medio acuático por contaminantes emergentes y microplásticos”, organitzat per l’Aquatic One Health Research Center (ARCUS) de la Universidade de Santiago de Compostela (USC). L’esdeveniment va reunir experts nacionals i internacionals per analitzar els reptes actuals i futurs en la gestió dels contaminants emergents i microplàstics, així com per compartir solucions per mitigar els seus impactes en el medi ambient i la salut humana.
Durant el taller, es van tractar temes crítics com la regulació de l’aigua respecte als contaminants emergents (CECs), els avenços en tecnologies per al tractament de l’aigua i les estratègies per fomentar la reutilització sostenible d’aquest recurs. L’objectiu principal va ser generar debat sobre com abordar aquestes problemàtiques des d’una perspectiva interdisciplinària, integrant investigació científica, aplicació tecnològica i polítiques públiques.
Contribució de l’ICRA-CERCA: Projecte NePMTune
Sara Rodriguez-Mozaz va presentar les activitats i resultats del projecte NePMTune (TED2021-129200B-C43), una iniciativa innovadora enfocada a protegir l’economia circular de l’aigua de l’amenaça que representen els compostos químics persistents, mòbils i tòxics (PMT). El projecte, finançat pel MCIN/AEI/10.13039/501100011033 i la Unió Europea a través de “NextGenerationEU/PRTR”, desenvolupa eines i tecnologies per detectar i mitigar aquests compostos en sistemes d’aigua regenerada.
Durant la seva intervenció, Rodriguez-Mozaz va compartir els últims avenços del projecte, que inclouen la millora de mètodes analítics per identificar aquests contaminants i l’avaluació del seu impacte en el medi ambient. A més, va destacar el compromís de l’equip de l’ICRA amb la promoció de solucions sostenibles per garantir la qualitat i seguretat de l’aigua en un context d’economia circular.
El taller va ser retransmès en directe i encara es pot visualitzar a través de l’enllaç: Veure el taller a YouTube.