CA EN ES |

Institut Català de Recerca de l'Aigua

Recerca i Innovació per a l'ús sostenible de l'aigua

L’ICRA acull la segona reunió del projecte H2OSEG

Dimarts, 08 Juliol 2025

  • Recerca

Investigadors i investigadores de 13 centres científics i universitats van reunir-se a Girona el passat 8 i 9 de juliol per celebrar el II meeting del projecte H2OSEG, projecte que pretén abordar els reptes principals en la gestió de l’aigua i els conflictes derivats del seu ús a Espanya.

Durant dos dies de treball, l’equip va debatre els avenços aconseguits fins ara i va coordinar els propers passos de la recerca d’acord amb els objectius del projecte. Entre els punts destacats del programa, un dels principals outputs va ser la presentació d’enquestes a experts i managers sobre els principals drivers d’origen antròpic i que tenen una afectació directa als ecosistemes aquàtics; l’anàlisi geogràfic d’impactes; la identificació dels conflictes per l’ús de l’aigua; i la preparació de tallers participatius amb actors clau per a cada cas d’estudi del projecte (la conca del Ter, l’Albufera de València i la conurbació de Santander).

Un dels avenços principals derivats de la reunió va ser la validació d’un marc comú per prioritzar les pressions sobre els recursos hídrics, combinant dades científiques amb la visió d’experts i gestors. També es va acordar desenvolupar un model de pressions i impactes sobre rius i aqüífers, i es va plantejar integrar eines d’anàlisi multivariant per entendre millor els conflictes territorials derivats de l’escassetat hídrica.

L’equip va subratllar que l’èxit del projecte dependrà no només del seu rigor científic, sinó de la seva capacitat per dialogar amb la ciutadania, gestors de l’aigua i responsables institucionals. Per això, recentment s’ha publicat la pàgina web del projecte orientada al públic general i als principals stakeholders, amb recursos informatius, resultats i eines interactives (aquestes darreres en fase inicial d’elaboració).

La tercera reunió del consorci tindrà lloc els propers 13 i 14 de gener de 2026 a València, on s’espera consolidar les dades recol·lectades, així com avançar en la narrativa que donarà forma als escenaris de futur per a una gestió hídrica més justa, resilient i basada en evidències científiques.

    

Comparteix

Notícies relacionades