Institut Català de Recerca de l'Aigua Recerca i Innovació per a l'ús sostenible de l'aigua

Mostreig de l’ICRA en gorgs de les Guilleries per analitzar l’impacte humà

Dijous, 23 Setembre 2021

La fi del confinament va suposar un augment de visitants en molts dels gorgs de Catalunya. Molts d’aquests espais es van veure afectats per una massificació de persones, fins al punt de veure’s obligats a limitar-ne els accessos i els aforaments.

Donada aquesta situació, l’Institut Català de Recerca de l’Aigua (ICRA) ha iniciat un projecte amb l’objectiu d’establir un mètode que permeti quantificar l’impacte de les activitats recreatives en els diferents gorgs de les Guilleries. Aquest projecte, anomenat Projecte Guilleries, ha estat premiat amb el premi recerca Guilleries 2020, atorgat per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar i s’ha desenvolupat durant aquest estiu. En les següents setmanes se n’extrauran les conclusions.

Els professionals d’ICRA van completar un mostreig sobre el terreny els dies 22, 23 i 24 de juliol. Durant aquells dies es van recollir mostres d’aigua i biofilm de l’entrada i sortida dels 9 gorgs més freqüentats de la zona, així com de les seves principals característiques físiques: cabal, profunditat o mida, entre d’altres. Sumat a això, s’han analitzat els drivers d’atracció de cada Gorga, per tal de donar una explicació sobre quins són els espais més freqüentats. A més a més, es va comptabilitzar el nombre de visitants, per tal de poder-ho relacionar amb les mostres preses.

El projecte pretén ser un referent metodològic per caracteritzar l’impacte en la qualitat de l’aigua i la biodiversitat fluvial dels gorgs, relacionant el nombre de visitants amb l’impacte, amb l’objectiu de poder determinar la capacitat de càrrega dels gorgs, o sigui, el nombre de visitants que poden gaudir del gorg sense causar un impacte sever a les comunitats biològiques que hi viuen.

Comparteix