Institut Català de Recerca de l'Aigua Recerca i Innovació per a l'ús sostenible de l'aigua

Projecte RIVSTRESS: Efectes dels estressors múltiples sobre la biodiversitat i les funcions dels rius

Dilluns, 16 Desembre 2024

El canvi global està accelerant l’aparició de factors d’estrès que impacten els ecosistemes fluvials, afectant-ne la biodiversitat, les funcions ecològiques i, com a conseqüència, els serveis ecosistèmics que proporcionen a la societat. El projecte RIVSTRESS té com a objectiu entendre com aquests estressors, comuns en els rius mediterranis (tals com l’estrès hídric, augment de la temperatura de l’aigua, l’excés de nutrients i la presència de pesticides), afecten els ecosistemes fluvials en situacions diverses. El projecte presta especial atenció a:

  1. L’ordre d’aparició dels estressors, com poden ser seqüències del menys intens al més intens, o viceversa.
  2. La manera com els estressors es manifesten, ja sigui de manera contínua, en forma de rampes creixents o a través de pulsos.
  3. L’efecte heretat (legacy effect), que defineix els que els estressors previs poden deixar sobre els ecosistemes, condicionant-ne la resistència i la capacitat de recuperació.

El projecte combina experiments de camp i de laboratori, utilitzant micro- i mesocosms, per entendre els mecanismes generals que regeixen aquestes interaccions. Els experiments se centren en comunitats biològiques clau, com ara microorganismes (bacteris, algues, fongs) i invertebrats, per analitzar tant la seva estructura (diversitat funcional, alfa i beta) com les funcions ecosistèmiques que desenvolupen, incloent-hi la depuració d’aigües (descomposició de matèria orgànica i eliminació de nutrients), la producció primària, la respiració i la transferència d’energia a través de la cadena tròfica.

Ara estem desenvolupant un experiment amb mesocosms dins les instal·lacions de rius artificials d’ICRA ( fotos). En aquest experiment les comunitats de biofilm provinents de rius permanents i intermitents han estat exposats a l’estrès combinat de contaminació urbana (entrada d’aigües residuals) i sequera. Volem determinar la capacitat de recuperació d’aquestes comunitats un cop s’eliminen els estressors, i determinar l’abast de l’efecte heretat en les seves capacitats de resistència i recuperació.

El projecte RIVSTRESS, està finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación dins la convocatòria de Proyectos I+D+i 2020 (ref. PID2020-115708RB-C22), coordinat amb la Universitat de Barcelona (UB). Els resultats proporcionaran recomanacions per anticipar i mitigar els impactes dels estressors múltiples sobre els rius mediterranis en un context de canvi global.

Comparteix